Príďte si osobne vyskúšať a nechať poradiť s výberom trenažérov, posilňovacích strojov či fitness doplnkov na domáce cvičenie. Naši odborní poradcovia vám radi všetko vysvetlia na najväčšej pobočke v Bratislave.
Benefit icon Doprava ZADARMO nad 79 EUR Benefit icon MONTÁŽ U VÁS DOMA stroj dovezieme a zmontujeme Benefit icon SERVIS U VÁS DOMA záručný aj pozáručný Benefit icon CEZ 100 ZNAČIEK V PONUKE viac ako 40 000 ks skladom Benefit icon Odoslanie v deň
objednania do 15 h

Čo je elektrobicykel a prečo si ho zaobstarať?

V súčasnej dobe ponúkame tri overené české značky na našom trhu a to CRUSSIS, LEVIT a 4EVER, ktoré uspokoja každého zákazníka svojou rozmanitou ponukou.
Preto sme pre Vás pripravili nasledujúci článok, ktorý vám osvetlí, čo taký elektrobicykel vlastne je, a prečo by ste o ňom vlastne mali premýšľať. V nasledujúcom článku si rozoberieme, podľa čoho elektrobicykle vyberať a v čom sa líšia.

 

 

Čo si teda predstaviť pod pojmom elektrobicykel?

Elektrobicykel sa dá definovať ako klasický bicykel, ktorý je vybavený elektromotorom, riadiacou jednotkou a batériou. Motor plní v tomto prípade úlohu dopomôcť a urobí tak jazdu na bicykli značne komfortnejšou pokiaľ mu to dovolíte. Jednoducho povedané, pokiaľ nebudeme šliapať, tak elektrobicykel samo o sebe nepôjde. To ale samozrejme neznamená, že sa budete stále len „ulievať“, elektromotor môžete vždy vypnúť a pokiaľ budete chcieť pomôcť, môžete ho opäť zaktivovať.

Aby sme elektrobicykel mohli použiť v bežnej prevádzke, jeho motor musí byť aktivovaný iba vtedy, keď ich jazdec sám otáča kľukami , zjednodušene keď šliape. Pohyb kľúk je snímaný špeciálnym senzorom umiestneným v stredovom zložení. Výkon pohonnej jednotky nesmie prekročiť 250 W, celkové napätie elektrického systému nesmie byť vyššie ako 48 V. Maximálna schválená rýchlosť elektrobicykla s asistenciou motora môže byť najviac 25 km/h s toleranciou 10%. Po dosiahnutí tejto rýchlosti je výkon motora postupne znižovaný až do úplného vyradenia z činnosti. Pokiaľ vám dôjde batéria alebo máte elektromotor vypnutý, do cieľa môžete pokračovať za využitia vlastných síl ako na bežnom bicykli (treba si uvedomiť ale, že elektrobicykel je vždy o niečo ťažší oproti klasickému bicyklu). Elektromotor je možné uviesť do pohybu aj pomocou ovládacieho tlačidla alebo akcelerátora, ale iba do maximálnej povolenej rýchlosti 6 km/h. Táto funkcia býva označovaná ako asistent chôdze a využijete ju pri rozjazde, pri chôdzi alebo pri akejkoľvek ďalšej manipulácii s elektrobicyklom.

Na každý elektrobicykel, ktorý svojimi vlastnosťami zodpovedá európskej norme EN 15194-1, sa z hľadiska zákona o premávke na pozemných komunikáciách pozerá ako na bežný bicykel. Pre jazdu na takom elektrobicykli nepotrebujete vodičský preukaz, môžete bez obáv jazdiť aj po cyklotrasách a cyklistická prilba je povinná iba do pätnástich rokov veku. Používanie cyklistickej helmy ale napriek tomu odporúčame všetkým užívateľom elektrobicykla bez rozdielu.


Nami ponúkané značky je možné používať na pozemných komunikáciách! Zďaleka nie všetky ponúkané elektrobicykle sú v súlade s platnou právnou úpravou tak, aby sa mohli legálne používať na pozemných komunikáciách. Najčastejšie sa jedná o elektrobicykle s vyšším než zákonom povoleným výkonom, výnimkou však nie sú ani modely bez obmedzovača rýchlosti alebo modely vybavené rôznymi akceleračnými páčkami, ktoré umožňujú jazdu bez nutnosti šliapania.

Takýto elektrobicykel sa chová ako moped a je naňho tiež tak pozerané. V prípade používania týchto elektrobicyklov na verejných komunikáciách, vrátane cyklotrás, sa vystavujete nebezpečenstvu správneho či dokonca trestného postihu v prípade nehody


 

Z čoho sa skládá elektrobicykel?

 

Elektromotor

Je uložený v šliapacom strede, prípadne v prednom alebo zadnom náboji. Hlavnou úlohou je pomáhať užívateľovi pri šliapaní a uľahčiť šliapanie aj v náročnom teréne. Parametre elektromotora sú dané jeho menovitým výkonom a najvyšším krútiacim momentom.

 

 

 

Batéria

Batéria je najčastejšie umiestnená v ráme, ďalej za sedlovou trubkou či na zadnom nosiči. U nich je dôležité predovšetkým napätie a kapacita. Tá sa uvádza v ampérhodinách (Ah). Často sa stretávate aj s údajom watthodiny (Wh), čo je informácia o tom, akú prácu je schopná batéria vykonať. Čím vyššie tieto hodnoty sú, tým dlhší je dojazd elektrobicykla. Najpoužívanejšie sú v súčasnej dobe batérie lítium-iónové - Li-lon. Ich výhodou je nízka hmotnosť, vysoká kapacita a dlhá životnosť.

 

 

Ovládací panel

Ďalším termínom je ovládací panel, ktorý je najčastejšie umiestnený na riadidlách a jeho pomocou sa riadi dopomoc elektromotora. Nájdete na ňom informácie o zvolenom stupni podpory, stave batérie a pri niektorých modeloch aj zostávajúcom dojazde. Moderné LCD displeje ponúkajú aj funkcie klasického cyklocomputera a zobrazujú informácie o rýchlosti, prejdenej vzdialenosti alebo čase

 

Riadiaca jednotka

Sa dá označiť za centrálny systém celého elektropohonu. Je mikročipom, ktorý prepája jednotlivé elektrické komponenty a riadi výkon elektromotora podľa údajov z jednotlivých senzorov a užívateľom zadaných parametrov.

 

 

 

Snímače

U elektrobicyklov rozlišujeme tri druhy snímačov. Snímač šliapania kontroluje otáčanie kľučiek a údaje z neho sú zásadné pre aktiváciu elektromotora. Vyššie modely sú vybavené snímačom krútiaceho momentu, ktorý meria silu šliapania, vďaka tomu je systém elektrobicykla riadený efektívnejšie as výrazne nižšou spotrebou energie. Modely s LCD displejmi sú potom osadené aj snímačmi rýchlosti.

 

 

 

Brzdové páky s vypínačem

Niektoré elektrobicykle môžu byť vybavené brzdovými pákami so senzormi bŕzd. V prípade použitia bŕzd potom tieto senzory okamžite vyradí elektromotor z prevádzky. Táto výbava síce nie je povinná, ale najmä pri mestských elektrobicykloch je však z dôvodov bezpečia viac než vhodná.

 

 

 

  • Ráfikové brzdy -väčšinou používané pri lacnejších, či cestných bicykloch. Ich účinnosť je nižšia a hlavne menej plynulejšia, než u bŕzd kotúčových – na rozdiel od nich zaberajú až v poslednej fáze zatlačenia brzdovej páky. Závisí tiež na kvalite ráfika-ofrézovania, či inej úprave brzdových plôch a kvalite brzdových klátov, ktoré na túto plochu dosadajú.
  • Kotúčové brzdy - rozdelujeme na:
    • Hydraulické - celý okruh je uzavretý a z hľadiska brzdového účinku, aj plynulosti dávkovania sa jedná o najvyspelejší a zároveň najefektívnejší systém - aj preto je používaný nielen v automobilovom priemysle. Brzdové doštičky dosadajú na kotúč súmerne a tým je zaistené absolútne plynulé a efektívne brzdenie.
    • Mechanické - sú akýmsi kompromisom brzdenie obstaráva lanko v bowdenu (ako u ráfikových bŕzd) ale brzdia za pomoci doštičiek, ktoré pritláčajú kotúč z jednej strany, k druhej.Nemajú teda takú plynulosť a efektivitu ako Hydraulické, ale aj napriek tomu ponúkajú slušnú efektivitu a alternatívu k dnes už pomaly odstupujúcim ráfikovým brzdám.

Prečo by som si mal kúpiť elektrobicykel?

Elektronické bicykle sa v posledných rokoch stávajú čoraz populárnejšími z niekoľkých hlavných dôvodov. Ak sa zamyslíme nad základnou myšlienkou, prečo človek začal vyvíjať bicykle, hlavným dôvodom je nepochybne rýchlejšie a jednoduchšie prekonávanie vzdialeností. S elektronickým bicyklom môžete tieto hranice opäť posunúť, najmä bez ohľadu na svoju kondíciu, vek alebo zdravotné obmedzenia.

Elektrobicykel je naozaj pre každého. Vďaka elektronickému bicyklu sa výkonnostné rozdiely stierajú, takže nebudete mať problém jazdiť prakticky s nikým, či už ide o zdatnejšieho partnera alebo slabšie deti. Výlety na bicykli sú okamžite praktickejšie a zábavnejšie.

Ďalším tradičným dôvodom je nepochybne chudnutie alebo budovanie kondície, rovnako ako na každom inom kardio trenažéri. Je dôležité si uvedomiť, že kúpa elektrického bicykla z vás automaticky nerobí väčšieho flákača, znamená to len, že budete mať k dispozícii asistenta, ktorý vám v prípade potreby pomôže, alebo si nastavíte úplne iný druh tréningu, ktorý by ste s bežným bicyklom nemohli vykonávať.

Navyše elektrobicykel je z hľadiska platnej legislatívy nazeraný ako na klasický bicykel so všetkým, čo s tým súvisí. Nepotrebujete žiadnu zvláštnu homologáciu, nemusíte ho registrovať, platiť povinné ručenie ani byť držiteľom vodičského preukazu. Navyše môžete jazdiť všade tam, kde sa môže jazdiť na klasickom bicykli, vrátane cyklotrás a zároveň aj tam kam sa s bežným bicyklom nedostanete.

.....stále nie ste presvedčení? Nezabúdajme na prírodu!!

Podľa štatistík je dokázané, že na kratšie vzdialenosti je e-bike výrazne úspornejší ako moped alebo auto, čo z neho robí ideálneho spoločníka do mestskej alebo prímestskej dopravy. Takže nielenže sa na ceste do práce nevyčerpáte tak ako na bežnom bicykli, ale navyše ušetríte peniaze a neznečisťujete životné prostredie!

 

 

                                             Dalšia kapitola článku   >>> 
 
Neviete si rady s nákupom?
Navštívte nákupného poradcu Pozrite si rady a tipy na nákup
Zavolajte nám Radi Vám poradíme telefonicky 0232 44 77 00
Nechajte nám na seba kontakt Môžete nám tiež nechať telefónne číslo a my Vám zavoláme späť